
Uued vallavalitsuse liikmed: Doris Lisett Rudnevs, Anne Leht, mina, Egle Heinsar
Lugupeetud volikogu esimees, volikogu liikmed, vallavalitsuse teenistujad, külalised ja interneti avarusest kuulajad, samuti lahkuv vallavanem.
Valimised tõmbavad mugavustsoonist välja mitte ainult poliitikud. See on paras segadus ka teenistujatele. Iga nelja aasta tagant tekib teadmatus: mis saab edasi? Organisatsiooni juhil – vallavanemal – on keskne roll meeskonna vaimu hoidmisel ja riskide maandamisel. Võimu vahetuse perioodil saab pingeid leevendada selle sujuva üleandmisega, aga ka vältida kuulujuttude võimendamist.
Vallavanemale on teenistujad justkui vundament. Tugev vundament ei paista alati välja, aga just selle tugevus tagab, et meie „maja“ – Rapla valla inimesed – peab vastu tuultele ja tormidele. Ideaalis toimib see loomulikult, nagu õhk, mida hingame. Seetõttu alustangi sõnumit kummardusega teenistujate poole – nende poole, kelle töö on meie valla igapäevase toimimise alus.
See sõnum on ka volikogule: minu eesmärk on luua hästi toimiv, professionaalne täitevorgan, mis koosneb nii poliitilisest kui ametkondlikust osast. Seda teeme seadusest tulenevate põhimõtete ja nõuetega. Vallarahva heaolu algab siinsamas vallamajas – inimestest, kes tagavad, et põhifunktsioonid toimiksid ja volikogu eesmärgid muutuksid tegelikkuseks.
Minu 30-aastane juhtimiskogemus ja kolm aastat abivallavanemana siin samas majas, koos – eriti käesoleva aasta – kohtumiste ja aruteludega meie tuleviku teemadel, on loonud tugeva aluse. Sellelt pinnalt tunnen valmisolekut pühenduda Rapla valla inimeste teenimisele nii pikalt, kui mul seda vastutust võimaldatakse.
Toetan valla juhtimise selget poliitilist mudelit. See on suur muutus nii juriidiliselt kui mõtteviisis ja eriti see viimane vajab aega. Olen valmis meeskonda ka selles igakülgselt toetama.
MIKS on need muutused vajalikud?
Esiteks annab see vallakodanikele selge signaali: oleme valmis kandma täies mahus vastutust nii seadusandliku kui täidesaatva võimu eest. Vastutus ei tohi olla hajutatud ega kahemõtteline.
Teiseks aitab see vältida patiseise, mis tekib, kui ametnikest valitsuse liikmed peavad otsustama poliitilise tahte küsimusi ja nende seisukohad ei kattu koalitsiooniga.
Kolmandaks KOKS näeb ette, et valitsus on poliitiline täitevorgan, mis viib ellu volikogu poliitilisi otsuseid. Ametnikud peavad jääma poliitiliselt neutraalseteks (isegi kui nad on teinud eraelulise isikliku poliitilise valiku) ega saa osaleda poliitilistes vastasseisudes. Kui nad kuuluvad vallavalitsuse koosseisu, tekib paratamatult olukord, kus tööalane sõltumatus ja poliitiline vastutus kattuvad – see on süsteemne vastuolu.
Neljandaks, on tekkinud olukordi, kus ametnikust valitsuse liige abivallavanem kaotab ametikoha mitte tööalase soorituse tõttu, vaid põhiseadusest tuleneva vabaduse tõttu, omada poliitilist eelistust, mis aga ei lange kokku võimul oleva koalitsiooni omaga. Sellised juhtumid loovad ebakindlust, nõrgestavad meeskonna töörahu ja õõnestavad organisatsiooni stabiilsust ning kogukonna usaldust.
Need kogemused näitavad selgelt, miks Rapla valla juhtimismudel vajab muutust. Eesmärk on liikuda süsteemile, kus vallavalitsuse liikmed on poliitilised juhid, kellel on selge valdkondlik otsustus- ja vastutuskohustus. Nii jõuab poliitiline vastutus tagasi rahva poolt valitud inimestele, samal ajal kui ametnikud saavad tagasi oma loomuliku rolli – olla professionaalsed, neutraalsed ja pühendunud spetsialistid.
Soovin rõhutada poliitiliste abide rolli selgust: neil ei ole juhtimisõigust vallavalitsuse teenistujate üle. Nad ei määra tööülesandeid, ei hinda personali ega otsusta palkade ja edutamiste üle ning ei juhi osakondade igapäevatööd. Need ülesanded jäävad professionaalsetele ametnikele ja vallavanemale seadusest tuleneva erisusega. Eestis ei ole see midagi uut – eelmisel valitsemisperioodil olid ametnikest valitsuse liikmed vaid mõnel üksikul omavalitsusel. Olen ette valmistamas muudatusettepanekut dokumendile „Rapla Vallavalitsuse (ametiasutus) töökorralduse reeglid“, et tagada rollide selgus poliitiliste ja ametkondlike tasandite vahel. Volituste saamisel annan need üle üldosakonnale, et valmistada ette volikogule vastav eelnõu. See ei ole pelgalt detail, vaid selge eesmärk kaitsta teenistujaid võimaliku poliitilise surve eest.
Juhtimismudelist rääkides tahan rõhutada olulist aspekti – läbipaistvat ja sisukat kommunikatsiooni. Minu eesmärk on läbi poliitilise juhtimise pigem suurendada avatust, et teenistujad, volikogu ja avalikkus oleksid informeeritud, kaasatud ning tunneksid otsuste ühist ja põhjendatut sündi. Ma annan endale aru, et see on suur väljakutse. Üheks oluliseks nurgakiviks on siin ka loodav kogukonnavanema poliitiline ametikoht. Usaldus ei teki vaikimisest, see kujuneb kuulamisest ja selgitamisest ja läbi selge tegutsemise.
Struktuurimuudatusest. Organisatsiooni struktuuri muutmine on loomulik osa juhtimisest ja kiiresti muutuvas keskkonnas paratamatu. Siin ei ole küsimus isikutes, vaid süsteemis. Vallavanema vastutus on hoida struktuur tõhus ja eesmärgipärane, lähtudes volikogu strateegilistest sihtidest. Samas peab muudatusi ellu viima läbimõeldult ja inimlikult. Hetkel kavandatav muudatus puudutab poliitilisele valitsusele üleminekut, mitte osakondade struktuure. Need vajavad ettevalmistust, meeskonna kaasamist ja inimlikku ajaplaani.
Võttes hetkeks laiema vaate, tahan puudutada ka Raplamaa rolli riigi tasandil – teemat, mis viimastel kuudel on eriti aktuaalne. Eesti üleriigiline üldplaneering 2050 näitab, millised piirkonnad paistavad riigi silmis olulised ja Raplamaad praegu nende seast ei leia. See mõjutab nii riiklikke investeeringuid kui ka välisinvestorite usaldust, mis omakorda aga mõjutavad arengusuundasid. Me peame endalt küsima: kuidas näitame, et Raplamaa on atraktiivne asukoht, oskuste, teadmiste ja valitsemisvõime poolest? Mis on meie suur plaan ning kuidas neli valda koos saavad nähtavaks teha Raplamaa tervikliku tugevuse? Väikesed, nutikad sammud võivad meid teha mõjukamaks, kui ehk geograafiline suurus lubakski. Kõigepealt AGA, peame selgeks tegema, mida me koostöö all Raplamaana päriselt näeme ja tahame. Seejärel saame kavandada struktuuri – sealhulgas ROL:i ja RAEK:i küsimus – ja ressursse nii lühikeseks kui pikaks ajaks. Raplamaa peab nähtavaks saama mitte sõnade, vaid tegudega.
Lugupeetud volikogu liikmed, pean teid informeerima, et kasutasin kevadel oma kodaniku õigust pöörduda halduskohtusse hinnangu saamiseks, kas Rapla vallavanema käskkiri minu teenistusest vabastamise kohta oli õiguspärane. Riigikohus leidis oma hiljutises otsuses, et ametiasutuse juhi soov vahetada välja ametnik lähtudes enda erakonnapoliitilisest eelistustest on seadusevastane ega ole avalikes huvides. See seab minu juhtumi seaduslikkuse tõsise kahtluse alla. Pooliolevat kohtuasja ma kommenteerida ei saa. Küll aga saan öelda, et nimetatud otsus on toonud mulle õigusselguse, mille vajadusest olen valimisperioodil korduvalt rääkinud.
Pean vajalikuks selgitada, et minu vallavanemaks valimist kohtuasi ei takista, sest selles kohtuasjas ma ametiasutust ei esinda. Lahkuv vallavanem on palganud advokaadibüroo, mis antud kohtuasjaga tegeleb.
Pean kahetsusväärseks, et lahkuv vallavanem lahendas olukorra viisil, mis viis meid kohtu kaudu selguse otsimiseni. Usun, et omavahelised selged rollide ja vastutuse täpsustamised oleks seda vältinud. Samuti jäi tal kasutamata võimalus Riigikohtu lahendis toodud seisukoha valguses leida kompromiss enne oma ametiaja lõppu.Eks meeskondade juhtimine vajab teadmisi ja kogemusi.
Head volikogu liikmed, vallavalitsuse teenistujad ja Rapla valla inimesed: erinevad seisukohad ja vaidlused on meie ühise elu loomulik osa. Tugev organisatsioon ei sõltu lahkarvamuste puudumisest, vaid sellest, kuidas neid targalt lahendada. Nüüd aga keskendugem tulevikule ja Rapla inimeste teenimisele. Heas töökeskkonnas suudame üheskoos viia Rapla edasi. Loodan, et meie järgmised sammud – pärast hetke olukorra selgeks tegemist – on eelkõige ettepoole suunatud, üksteist austades, selgelt suheldes ja läbipaistvalt otsustades.
Lugupeetud volikogu liikmed, tulen tagasi „maja“ ja „vundamendi“ võrdluse juurde. Teil seisab ees otsus, mis on selle nelja aasta üks olulisematest. Vallavanemana on minu roll olla „nurgakivi“, kellele toetub organisatsiooni võime täita teie poliitilist tahet ja teenida Rapla valla inimesi. Tunnen vastutust nii teie ees – head volikogu liikmed ja vallavalitsuse teenistujad – kui ka kõigi Rapla valla inimeste ees. Luban töötada avatud ja läbipaistvalt ning õpin rohkem ka kuulama. Aitäh.

Töö alaku!

Lisa kommentaar