Tõsi, omavalitsusjuhtide palgad on teema, mis kõnetab ja isegi ärritab. Eriti ajal, mil üldine usaldus kohalike omavalitsuste vastu ei ole kõrge ja paljude perede majanduslik seis on väga raske. See on igati mõistetav. Kuigi soovitatakse valusad teemad maha vaikida, siis ma ei ole harjunud oma pead liiva alla panema, vaid püüan selgitada, mis kaalutlustel just selliselt nii Rapla vallas toimiti. Ei ma ei õigusta, vaid selgitan asjaolusid.
Need inimesed, kes astuvad valla juhtimise positsioonidele, mõjutavad otseselt meie kogukonna tulevikku. Küsimus pole pelgalt palgas, vaid vastutuses, pädevuses ja töö kvaliteedis. Kas mul isiklikult on piinlik suure vastutusega töö eest väärikat tasu saada, kui paljud teenivad alla Eesti keskmise? Vabandan, kui riivan kellegi tundeid, aga ei ole. Ja seda mitte põlgusest, vaid seetõttu, et ma tean: see töö ei ole võrreldav tavapärase ametikohaga. Ma ei ole nõustunud kandideerima vallavanema rolli selle ameti prestiižikuse pärast, vaid tunnen, et suudan anda oma aastate pikkuse õpingute, päris pika vastutusrikka töökogemusega selle ametikoha täitmisesse. Ma ei tulnud tegema heategevust, mul puuduvad selleks võimalused, sest olen valdavalt olnud siiski palgasaaja. Samas 30+ aastat juhitasandil töötades, on läbi selle aja ka minu kohustused nii panga kui pere eest vastavad. Sellelt lähtuvalt pean arvestama ka oma palgatöö valikul. Aga olen valmis iga senti põhjendama ja igaüks võib jääda oma seisukoha juurde. Kellegi seisukoht ei ole vale!
Me ei vali tööd ainult palga järgi, vähemalt mina mitte. Otsustan töökoha valikul:
- sisu ja mõtte järgi – kas see mind kõnetab, kas ma saan päriselt midagi ära teha?
- väljundi ja vastutuse järgi – milline on töömaht, otsustusruum ja mõjud?
- mõjukuse järgi – mitte võimu tähenduses, vaid võimaluses teha muutusi.
- arenguvõimaluste järgi – kas see mida ma teen annab ka minu isiklikule arengule midagigi juurde.
Palk ei ole ainumäärav. See peab olema tasakaalus töö mahu, vastutuse ja riskiga.
Kõneainet pakub teema, miks alustab volikogu oma täitevorgani vallavalitsuse liikmete palkadega? Palgakorraldus on volikogu otsene kohustus, mitte poliitiline kapriis. Uue volikogu töö sisuliselt algabki uue vallavalitsuse paika panemisega, kuhu kuulub ka palganumbrite kinnitamine. Selleks annab volikogule “Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus” selge volituse ja kohustuse. Ühelgi teisel organil seda pädevust ei ole. See tähendab, et volikogu ei saa oma vastutusest kõrvale astuda. See ongi see moment, kus kaalutakse erinevaid asjaolusid, milliseks palk kujuneb.
Ma võtan selles osas vastutuse ja ütlen päris ausalt, see oli minu ettepanek, mida põhjendasin toetudes allolevatele argumentidele, millele vallavalitsuse poliitiliste juhtide tasustamine toetub. Nende ametikohtade olemus, vastutus ja seadusest tulenev raamistik eeldavad tasemel tasu, mis peegeldab juhtimise keerukust ja riskikoormust.
Kõigepealt lähtume tööturu loogikast: vallavalitsuse liikmed täidavad juhtimise ja esindamise rolli, mistõttu peab nende tasu olema kooskõlas sarnase vastutusastmega juhtimisametite palgatasemega. Siia lisandub ebakindluse ja riski aspekt – poliitiline amet ei paku töökindlust, sest volikogu võib umbusaldusega ametist vabastada nii öelda päeva pealt. Erinevalt ametnikest puudub poliitilistel juhtidel seaduslik kaitse, mis mõjutab nende võimalusi võtta pikaajalisi majanduslikke kohustusi näiteks laenu vormis (näiteks töökaotuse kindlustust ei saa sõlmida).
Töö iseloom on samuti määrav. See amet eeldab intensiivset töörežiimi, kättesaadavust ja esindamist ka tavapärastest tööaegadest väljaspool. See toob kaasa väljakutseid isikliku aja planeerimisel, kuid on vallajuhtimise vältimatu osa.
Kui võrrelda palkasid meie eelmise valitsusega, siis oluline vahe on ka üleminek ametnike valitsuselt poliitilisele valitsusele. Miks me seda tegime, seda põhjendasin oma eelmises kirjutises: Vallavanema sõnavõtt enne hääletust 08.12 volikogu istungil.
Võrreldes senise vallavanema kohustustega, siis poliitilise valitsuse vallavanemal lasub kogu vallavalitsuse tegevuse juhtimise ja avaliku võimu rakendamise vastutus. Ta omab vallavalitsuse liikmetest ainukesena distsiplinaar- ja personalijuhtimise õigust ning on ametiasutuse töökorralduse kujundaja. Nende tegurite koosmõjul on vallavanema roll ning vastutus oluliselt laiem kui mittepoliitilise vallavalitsuse vallavanemal, aga ka laiem kui poliitilise vallavalitsuse abivallavanematel ja kogukonnavanemal. Viimastel selleks õiguslik alus puudub.
Abivallavanematel on igaühel oma vastutusvaldkonnad, mis ulatuvad üle ametiasutuste ja lisaks kogukonnavanemale oma valdkondade lõikes ka kogukondadega. Nad koordineerivad tööd, teevad koostööd erinevate osapooltega ning juhivad valdkondade üleseid protsesse. Kogukonnavanem tegutseb ühendava lülina kogukondade kaasamisel koordineerides tegevusi nii mõlema abivallavanema kui ka valitsuses valdkondade üleselt ning käesoleval valitsemisperioodil on tema kanda ka kogukondade kaasamise süsteemi väljaarendamine – strateegiliselt tähtis ülesanne kogu valla toimimise seisukohalt.
Mis puudutab hüvitist isikliku sõiduauto ametisõitudeks kasutamiseks, siis minu tahe on, et poliitilised abivallavanemad tegeleksid läbi nelja aasta mitte ainult „kontoris arvuti klaviatuuri toksides“, vaid reaalselt erinevates kantides kohapeal kogukondadega kohtumas ja kohapeal erinevate probleemidega tutvumas ning koostöös kogukondadega ka lahendusi otsimas. Me püüame murda müüti, et poliitikud ilmuvad rahva ette mõni kuu enne valimisi ja on rahva eest kadunud mõni nädal peale valimisi. Kuidas see välja tuleb, näitavad reaalsed sammud.
Kui opositsiooni poliitikud rõhuvad numbritele, siis tuletaks meelde, et nad ise tõstsid oma vallavanema palka 4 aasta taguses võrdluses lausa 1300 eur. 2017 määrati vallavanemale 2200 eurot ja 2021 EKRE poolt juhtitud koalitsioonis oma vallavanemale 3500 eurot. Palga tõus oli 59%, kuigi elukalliduse kasvas sama perioodi jooksul ca 14%. Rapla vallavolikogu määras 2025 minu kui vallavanema palgaks 4500 eur ja tõus on 28,6%. Samal perioodil on elukalliduse kasv aga olnud erinevatel andmetel 40-45%. Tööjõuturg mõjutab ka meid. Kohila vallas on uue vallavanema palk 4200 eurot ja abivallavanemal 3600 eur. Kehtnal on erinevatel põhjustel väga keeruline leida vallavanema rolli täitjat. Nendeks ühtedeks põhjusteks on just see ülalpool välja toodud aspektid.
Mis saab ametiasutuse töötajatest?
Valitsuse liikmete palgad oli esimene samm. 2026. aasta esimeses pooles analüüsime ka ametiasutuse töötajate palkasid ning hindame nende konkurentsivõimet tööturul. Me ei soovi luua olukorda, kus ametikohad on alamakstud, mis soodustab personali suuremat liikumist ja kvalifitseeritud töötaja lahkumist. Kõige kallim on pidevalt muuta personali, millell on otsene mõju ka vallarahvale pakutavale teenuse kvaliteedile. Eelmise koalitsiooni poolt üleantud finantsseisuga me tutvume ja otsime kindlasti selleks lahendusi.
Me anname endast parima, et teenida iga sent sellest palgast.

Lisa kommentaar